FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/09/2013

Dispositionsrätt av samägd fastighet.

3 delägare i en fritidsfastighet äger 1|2,1|3, 1|6. Har hälftenägaren rätt att disponera huset 6 månader per år, tredjedelsägaren 4 månader och sjättedelsägaren 2 månader?

Lawline svarar

Hej,

Samägandet av fastigheter regleras i Lag om samäganderätt som du hittar https://lagen.nu/1904:48_s.1. För en samägd fastighet finns det inga regler för dispositionen. Anledning är nog främst att det kan vara svårt och kostsamt att med statliga medel se till att sådana efterlevs mellan delägarna. Tanken är istället att om delägarna inte kan komma överens om hur fastigheten skall användas så skall den säljas. Därför skall enligt 6 § godset bjudas ut till försäljning, om så bara en enda delägare begär det hos rätten. Enda villkoret är att delägaren inte genom ett avtal lovat andra delägare att inte göra så.

Alternativt kan, enligt 3 §, godset förvaltas av god man under tid som delägarna inte kan komma överens om hur det skall användas.

Thomas HefnerRådgivare