FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/06/2017

Disponera över hus på ofri grund på egen tomt

Vi äger marken där det finns ett gammalt hus på som en annan person äger. Alltså på "Ofri grund" och detta huset har ägts i flera generationer. Helt omodernt, ingen har bott där på flera år utan det använts som ett växthus. Nu vill vi använda marken själva, det finns inga avtal eller papper skrivna, utan endast något väldigt gammalt muntligt avtal. Hyran ca 1500:- / år. Husets ägare vill ha betalt för huset! Måste vi köpa det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Svaret på frågan beror på vem som kan bevisa äganderätten till huset. Överlåtelsen av huset till den nuvarande ägaren utgjorde inget fastighetsköp, utan överlåtelse av lös egendom i juridisk mening eftersom ägaren till huset och fastigheten separerades. Ert ursprungliga muntliga avtal är därmed giltigt. Frågan är om den nuvarande ägaren kan bevisa sitt ägande.

Visserligen kan man inte beviljas lagfart på hus på ofri grund, men genom anmälan till Skatteverket kan man få sitt ägande registrerat i Lantmäteriets register. På så sätt kan man styrka sitt ägande. Om husets ägare inte står angiven som ägare i registret, kan ni i princip påstå äganderätt om ni har lagfart på fastigheten eftersom det inte finns något skriftligt avtal som tyder på motsatsen. Den årliga hyran kan rent objektivt sätt påstås avse såväl uthyrning av hus som tomt.

Om vi utgår från att nuvarande ägare faktiskt kan bevisa sitt ägande, kan ni inte ignorera detta faktum. För att disponera över huset, dvs. vidta någon åtgärd som berör huset, måste ni antingen inhämta husägarens samtycke eller köpa huset. Lawline hjälper er gärna att ordna överlåtelsen smidigt.

Hör av dig om något är oklart i svaret.

Med vänlig hälsning

Soroosh ParsaRådgivare