Diskriminering av gravid

Hej, jag är gravid men har ännu inte berättat för min arbetsgivare. Har tänkt göra det inom kort och undrar nu om arbetsgivaren kan neka mig att gå en kurs i vår för att jag ska vara föräldraledig senare under året? Jag har en visstidsanställning 2014 ut.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arbetsgivaren har absolut inte rätt att diskriminera dig på något sätt för att du är gravid vare sig du är tillsvidareanställd eller visstidsanställd.

Om arbetsgivaren skulle neka dig att gå en utbildning för att du är gravid räknas det som en direkt diskriminering enligt den svenska diskrimineringslagen och du bör i så fall vända dig till diskrimineringsombudsmannen.

Du kan läsa diskrimineringslagen https://lagen.nu/2008:567.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare