FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga13/02/2018

Din omyndiga son kan ingå avtal med din make med ditt samtycke

Jag är gift och har en minderårig son från ett tidigare äktenskap med en annan man. I händelse av min död har jag och min nuvarande make kommit överens om att han skall ombesörja för min sons välbefinnande på diverse sätt under min sons liv även efter myndighetsdagen; ekonomiska och praktiska (som tex hjälp med bostad, kläder, studiematerial, resor etc).

Kan man på något sätt avtala om detta så att min make är juridiskt bunden till denna förpliktelse?

Mellan vilka skall avtalet ingås och hur gör man så att det gäller när jag inte är i livet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du beskriver liknar fallet av en gudförälders förpliktelse, med undantagen att förpliktelsen i ditt fall ska vara juridiskt bindande och gälla även efter din son blivit myndig.

Avtalsfrihet och minderårigas brist på rättshandlingsförmåga
Det råder avtalsfrihet i Sverige. Som huvudregel är därför ingångna avtal giltiga. Efter att ditt barn fyllt 18 år har du ingen rätt att ingå avtal i ditt barns ställe. Därför är mitt råd till dig nu att låta din son ingå avtal med din make om att din make ska ta hand om honom under hela din sons liv. Som icke myndig har din son ingen rättshandlingsförmåga men kan ingå avtal med ditt samtycke.

Avtalets giltighet, parternas vilja, omöjligt att binda tredje man vid avtal
Det som krävs för att avtalet ska vara giltigt är, förutom ditt samtycke, såklart att både din make och din son vill ingå avtalet. Om din son inte vill att din make ska bli förpliktad att ombesörja honom kan avtalet inte ingås på det sätt jag skriver här. Kanske har du inte heller något intresse av att din make förpliktas att ombesörja din son ifall han själv inte vill det? Ifall din son inte vill ingå avtalet bör du kunna ingå det i hans ställe, men det kommer då inte gälla till efter hans 18-årsdag. Du kan inte, genom avtal med din make, binda din son (tredje man) efter att han är myndig.

Avtalsfrihet gör att avtalet gäller så länge avtalet säger
Förutsatt att din son vill ingå avtalet (och att du samtycker till det) kommer avtalet gälla så länge avtalet säger. Av din fråga framgår det som att din avsikt är att avtalet ska gälla under hela din makes liv. Avtalets giltighetstid bör tas med i avtalet för att säkerhet kring detta ska råda i framtiden.

Framtida tvist om avtalets giltighet, avtalstolkning
Ifall din son och din make i framtiden blir oeniga om hur länge avtalet ska gälla kan en tvist uppstå där avtalet måste tolkas för att se vem som har rätt. Då finns rättsprinciper som säger att man ska se till deras gemensamma partsvilja vid avtalets ingående för att tolka avtalet. Av det du skriver framgår det nu som att din make är med på tanken att det ska gälla tills efter din sons myndighetsdag. Därför lär en tvist om tolkningen leda till att det ska tolkas efter hur du skriver i din fråga.

Ifall din son motsätter sig avtalet när han blir myndig finns det dock goda möjligheter för honom att få avtalet ogiltigförklarat p.g.a. de oskäliga förhållanden som rådde när avtalet ingicks. Hur förhållandena när avtalet ingicks ska bedömas beror till stor del på din sons ålder vid avtalets ingående.

Andra möjligheter
En annan möjlighet för dig för att undgå eventuella komplikationer är att din make utses till förmyndare för ditt barn ifall du dör innan han blivit myndig. När din son sedan blir myndig kan han och din make själva ingå avtalet om ombesörjande. Beroende på din sons ålder finns det risker med att ingå avtalet med honom innan han fyllt 18 år.

Sammanfattning
Man kan säga att din fråga främst berör avtalsfrihet. Du kan inte binda din son vid avtal efter att han blivit myndig men han kan ingå avtal med ditt samtycke innan han blivit myndig, om han vill! När han blir äldre kanske han motsätter sig avtalet och kan då möjligtvis få det ogiltigförklarat beroende på omständigheterna vid avtalets ingående (t.ex. hans ålder). Din son och din make kan i framtiden tillsammans komma överens om att avtalet är ogiltigt. Ifall din make vill få avtalet ogiltigförklarat i framtiden får man se på den gemensamma partsviljan vid avtalets ingående.

Du fick ett väldigt långt svar här men det viktiga för dig att ta med dig är att det är svårt att binda en myndig person vid ett avtal som inte ingåtts p.g.a. denna personens vilja att ingå avtal.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp! Du får gärna återkomma med frågor genom mail eller sms.
E-post: jonas.wester@lawline.se
Telefonnummer: 070-32 877 32

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare