FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/08/2013

Det som träder i stället för enskild egendom

Hej, Ena parten i ett äktenskap i arv erhåller en summa pengar som enligt testamentet skall vara enskild egendom. Om denne part använder dessa pengar för inköp till det gemensamma boet räknas dessa inköp då även i fortsättningen som enskild egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Äktenskapsbalken. Den egendom som du fått genom testamentet är din enskilda och kommer inte att delas med din make vid en eventuell separation. Det gäller också beträffande den egendom som träder i stället för den enskilda egendomen. Det du köper för pengarna kommer alltså att förbli enskild egendom för din del. Ett tips för att förenkla det hela är att skriva upp en lista vad du införskaffat för dessa pengar.

Gör du istället så att du sätter in pengarna på en bank och därmed får en löpande avkastning i form av ränta så kommer avkastningen inte bli enskild egendom. Avkastningen blir således giftorättsgods.

Mer om makarnas egendomsförhållanden kan du läsa om https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1.

Robin HenningsonRådgivare