FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/02/2018

Det krävs bygglov för att sätta upp skyltar

I vårt hyresområdet har vi gemensamt beslutat att sätta upp skyltar med ;" Förbjudet att rasta hunden". Detsamma har villaägarna gjort i området. Dock finns här gott om hundar OCH grönområden! Gör vi något olagligt genom detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om det kan bli några problem med att sätta upp en förbudsskylt. Observera att jag har förstått din fråga så att den bara handlar om att sätta upp skylten på marken.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Det krävs bygglov för att sätta upp en skylt. Sätter man upp en skylt utan bygglov kan man drabbas av avgifter.

Rekommendation

Undersök om kommunen har gjort undantag från kravet på bygglov.

Det krävs bygglov för skyltar

Som jag förstår det tänker ni sätta upp en förbudsskylt på ett område där ni får sätta upp skylten. Alltså, den som äger marken har godkänt att ni sätter upp en skylt på den.

Problemet är om skylten ska stå inom ett detaljplanelagt område.

En detaljplan kan sägas vara en karta där kommunen har ritat in vad man får göra med marken i området. Städer brukar oftast ha ganska heltäckande detaljplaner.

Det krävs bygglov för att sätta upp en skylt inom ett detaljplanelagt område (6 kap. 3 § första stycket plan- och byggförordningen (PBF).

Undantag från kravet på bygglov

Bygglov krävs inte om skyltens area är högst 1 kvadratmeter (6 kap. 3 § andra stycket första punkten PBF).

Kommunen kan också göra undantag från kravet (6 kap. 4 § PBF). Jag vet dock inte om din kommun har gjort det.

Vad händer om du sätter upp skylten utan bygglov?

Sätter man upp en skylt utan bygglov kan man drabbas av avgifter (9 kap. 1 § PBF).

Ditt fall

Det låter som om ditt område ligger inom en detaljplan. Därför kan skylten riskera att vara bygglovspliktig.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med skyltar är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare