FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/07/2015

Det är olagligt att obefogat anmäla!

Jag har blivit polisanmäld men inte begått det brottet vilket polisen kunde konstatera. Men den som anmälde har inte kallat sig vid sitt rätta namn utan ett falskt namn vilket jag nu kan bevisa.FRÅGAN är detta olagligt.

Anmälan är i personförföljande och misskrediterande syfte denna person har även gjort andra anmälningar under samma namn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen skyldighet att uppge sitt namn när man gör en polisanmälan och sålunda är det faktum att en person gör en anmälan under falskt namn i sig inte olagligt.

Enligt 15 kap. 6 § första stycket brottsbalken är det olagligt att ange en oskyldig person för ett brott om man har uppsåt att personen ska bli dömd för brottet. Detta brott kallas falsk angivelse. Vidare framgår av det andra stycket att det även är olagligt att ange en person för ett brott, om man inte visste men hade skälig anledning att anta att personen var oskyldig. I så fall ska man dömas för obefogad angivelse.

Det synes som att den aktuella personen i och för sig omfattas av omfånget för något av dessa brott. Dock är i allmänhet dessa brott svåra att bevisa. Trots detta skulle jag rekommendera dig att själv polisanmäla personen. Vidare ökar chansen att polisen inleder ett förundersökning mot honom om flera andra utsatta personer också anmäler honom.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare