FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/01/2018

Det är olagligt att lämna sin bil så att obehöriga kan köra den

Tack för svar men jag undrar fortfarande...

Enligt poliser som jag frågat är det olagligt att lämna sin bil olåst/med nycklarna i.

Särskilt graverande är det om någon då tar bilen och orsakar skada med den....

så har jag fått förklarat men har inte hittat någon lagparagraf....

Vänligen

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer som poliserna säger. Enligt trafikförordningen har en förare skyldighet att vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att någon obehörig kan köra fordonet, paragrafen är 3 kap. 50 § 2 stycket. Att ta ur nyckeln och låsa bilen torde vara lämpliga åtgärder.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare