FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/07/2014

Den fria rörligheten för unionsmedborgare

Hej! Jag har en fråga rörande besökare från andra länder inom EU. Om man som besökare kommer till Sverige och inte kan upvisa att man har det så ekonomiskt ställt att man kan för sin tid här klara sitt uppehälle. Hur står sig då rätten att komma in i landet. Man har sett på TV bland annat från andra länder då man blivit nekad inresa till det landet på grund av att man inte haft det nog gott ekonomiskt ställt för att klara uppehället i landet under vistelsen??? Man får väl heller inte arbeta för att få till sitt uppehälle. Hur står det då till med att man tigger pengar för uppehället. Är detta tillåtet ?????

M v h

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Varje unionsmedborgare har rätt att uppehålla sig på en annan medlemsstats territorium i högst tre månader utan några andra krav än att de innehar giltigt identitetskort eller pass enligt artikel 6 rörlighetsdirektivet (direktiv 2004/38/EG). Detta gäller även för familjemedlemmar till unionsmedborgare som inte är medborgare i någon medlemsstat. Efter tre månader finns det olika alternativa krav för att en unionsmedborgare ska ha rätt att uppehålla sig i en annan medlemsstats territorium. Två av dessa krav är om den berörda personen är anställd i den mottagande medlemsstaten eller om personen har tillräckligt med tillgångar så att denne inte blir en belastning för den mottagande medlemsstatens sociala biståndssystem. Tiggeri är inte brottsligt överhuvudtaget och det är inte heller grund för avvisning när det gäller unionsmedborgare. Det är inte själva tiggeriet som då är grunden för eventuell avvisning utan att personen som tigger troligen saknar ekonomiska medel för sitt uppehälle.

Syftet med dessa bestämmelser är att säkra den individuella rätten för alla unionsmedborgare att fritt kunna röra sig inom EU. Dock får personer, som utövar sin frihet att röra sig, inte bli en orimlig belastning för den mottagande medlemsstaten så det är därför lagstiftaren i EU ansåg det proportionerligt med en kortare period på tre månader utan exempelvis några ekonomiska krav.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare