Den först avlidne makens arvingar har rätt till efterarv

Hej!

Jag är i dagsläget sambo. Vi äger en villa tillsammans, hälften var. Min sambo har två barn sedan ett tidigare förhållande. Jag har inga barn & vi kommer inte heller att skaffa några.

Jag har funderingar kring arv om jag skulle gå bort. Om vi fortsätter vara sambos så förstår jag att mina föräldrar ärver mig, och om de gått bort blir det min syster (eller systerdotter) som ärver mig.

Jag skulle dock vilja gifta mig, men vill att min sida (föräldrar, syster & min systerdotter) ska ärva mig inte min sambos barn, vilket blir fallet om vi gifter oss om jag förstår det rätt. (Först ärver min sambo mig & när han dör ärver ju hans barn honom)

Kan jag på något sätt gifta mig och om jag dör först, låta min sambo bo kvar i huset, men den dag han inte kan/vill bo kvar i det och säljer ska 50% gå till mina föräldrar/syster/systerdotter? En bekant pratade om att det ska vara möjligt, s.k. "besittningsrätt".

Vidare har vi helt gemensam ekonomi, hur blir det med våra besparingar om jag dör först?

Tacksam för råd och alternativ till hur jag kan göra.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du funderar över hur arvet kommer att fördelas efter dig ifall du gifter dig med din sambo. Det är alltså detta jag kommer att besvara nedan.

Precis som du skriver är det enligt den legala arvsordningen dina föräldrar som i första hand kommer ärva din kvarlåtenskap om ni förblir sambor (2 kap 2 § Ärvdabalken).

Väljer ni att gifta er kommer det istället vara din make som tilldelas din kvarlåtenskap (3 kap 1 § Ärvdabalken). Att din make ärver betyder dock inte att dina arvingar kommer gå arvlösa utan de kommer få ta del av arvet då även din make går bort.

Vid en situation där en make avlider görs en bodelning för att beräkna hur stor del av boet som tillhör vardera make (9 kap 1 § Äktenskapsbalken). Den efterlevande maken kommer alltså få ut en del av boet genom bodelningen och resterande del genom arv. När sedan den efterlevande maken dör ska den först avlidnes arvingar ärva den kvotandel av kvarlåtenskapen som räknas komma från den först avlidne. Enligt huvudregeln är kvotandelen 1/2, det vill säga att dina arvingar kommer att ärva 50% av den kvarlåtenskap som finns efter din efterlevande make när även denne person går bort.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare