FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/03/2015

Deltidsanställning och mertid

Hej!

Min sambo har haft en visstidsanställning sedan 2011 där han fram till nu snittat ca 70% arbetstid i månaden. Efter mycket om och men ska hans arbetsgivare skriva papper på en tillsvidareanställning men vill då skriva denna på 50%. Har de rätt att göra det då det klart har visat sig att behovet har varit högre de 4 år som han har arbetat där?

Då de överlag inte har följt de kollektivavtal som gäller och tillexempel inte gett den årliga procentuella lönehöjningen han har rätt till så känns det inte riktigt som vi litar på att det hela går rätt till.

Ser fram emot att få höra ert svar.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är så att det är arbetsgivaren som avgör vilket behov denne har av arbetskraft, vilket innebär att din sambos arbetsgivare har rätt att göra bedömningen att det bara kommer att behövas en tillsvidareanställning på 50 %. Arbetsgivaren kan göra denna bedömning även om tidigare erfarenhet visat på att det finns ett större behov.

Det som kanske kan hjälpa i denna situation, om det skulle vara så att din sambo ändå får fortsätta arbeta ungefär 70 %, är att upplysa er om reglerna om mertid vid deltidsanställning som återfinns i arbetstidslagen. Enligt 10 § arbetstidslagen så förstås med mertid sådan arbetstid som överstiger arbetstagarens ordinarie arbetstid och jourtid. Om det finns ett särskilt behov av ökad arbetstid får allmän mertid tas ut med högst 200 timmar under ett kalenderår. Om det finns särskilda skäl för det, och situationen inte har gått att lösa på ett annat rimligt sätt, så kan extra mertid tas ut med högst 150 timmar under ett kalenderhalvår, se 10a § arbetstidslagen. Allmän mertid och extra mertid får tillsammans inte överstiga 48 timmar under en period om fyra veckor, eller 50 timmar under en kalendermånad.

Om ni tycker att det ändå inte har gått rätt till, eller om arbetsgivaren i övrigt inte följer kollektivavtalet, så är ett råd även att ni vänder er till arbetstagarorganisationen på företaget för hjälp och stöttning.

Med vänliga hälsningar
Anna BerglundRådgivare