FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt20/11/2017

Delta som målsägande vid rättegång

Hejsan,

ska upp i rätten för bedrägeri av ca 15 fall. Behöver alla målsäganden delta i rättegången, om svaret är ja och målsäganden bor långt ifrån, hur gör man då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har kallats till en rättegång är du skyldig att komma dit. Det målsäganden känner till är ofta viktigt och kan ha stor betydelse för domstolens beslut. Är du osäker på om du är kallad eller har andra frågor kring detta rekommenderar jag dig att höra av dig till den domstol som ska pröva frågan.

Som målsägande har du rätt till ersättning för resan till domstolen, om du blivit kallad dit för att höras. Samma sak gäller eventuella kostnader för uppehälle och förlorad arbetsinkomst. Det finns dock vissa begränsningar i rätten till ersättning. Om du kontaktar domstolen kan de upplysa dig om vilka ersättningsregler som gäller i just ditt fall.

Sammanfattningsvis är det alltså de målsäganden som är kallade som ska delta i rättegången. Är man målsägande har man viss rätt till ersättning för att ta sig till domstolen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare