FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/08/2014

Delgivning vid återkallelse av körkort

Hej! 2003 tog jag körkort, inom en sju månaders period körde jag för fort två gånger. Straffet blev böter båda gångerna. Jag skulle nu 2014 förnya mitt körkort, när jag ringer transportstyrelsen säger dom att mitt körkort är återkallat sedan 2004 och att jag är tvungen att ta nytt körkort för jag hade återkallelse på mitt körkort under prövotiden. Jag har aldrig under 10 års tid blivit meddelad om någon återkallelse, jag har blivit Stoppad av polisen flera gånger utan anmärkning. Kan det verkligen stämma att jag 10 år efter ett trafikbrott kan straffas? Enligt dom ska jag bli av med körkortet i en månad men att ta om körkortet låter inte klokt!? Måste man inte delge en person om ett sådant beslut för att det ska vinna laga kraft? Mvh Martin

Lawline svarar

Hej,

Av körkortsportalen (huvudman: Transportstyrelsen) framgår följande:

"Alla nyblivna körkortstagare i Sverige får en prövotid på två år. Prövotiden anges på körkortet med en sifferkod (100). Prövotid innebär att du måste göra ett nytt förarprov (både kunskapsprov och körprov) för att få ett nytt körkort, om du gör dig skyldig till någon förseelse som leder till att körkortet återkallas under prövotiden. Det gäller oavsett hur kort spärrtiden (återkallelsetiden) är." Se källa här.

Enligt 7 kap. 8 § körkortslagen (1998:488) räknas spärrtiden från den dag när beslutet delges körkortsinnehavaren eller från den dag när körkortsinnehavaren överlämnar körkortet till Transportstyrelsen. Vid andra fall än dem som är uppräknade i stycke 1 löper spärrtiden från den dag som anges i beslutet, se stycke 2.

Av det framförda måste Transportstyrelsen delge beslutet om återkallelse av körkort i enlighet med delgivningslagen (2010:1932) och därefter ta emot ett delgivningskvitto från dig (förutsatt att det har begärts i samband med delgivningen) för att spärrtiden ska börja löpa. Alternativt vid den tidpunkt då körkortsinnehavaren överlämnar körkortet.

Två tänkbara situationer kan ha inträffat:

1. Du har vid något tillfälle blivit delgiven av Transportstyrelsen angående beslutet att återkalla ditt körkort, troligen i samband med fortkörningarna under år 2003, men har inte uppfattat situationen som sådan och därmed inte lämnat något delgivningskvitto. Detta förutsätter självklart att ett sådant delgivningskvitto har begärts i samband med delgivningen. På grund av detta har din spärrtid oavsett om den var endast en månad eller längre inte påbörjats i enlighet med 7 kap. 8 § körkortslagen.

2. Du har aldrig mottagit något beslut från Transportstyrelsen och myndigheten har underlåtit att delge dig beslutet.

Har det senare inträffat, är det rekommenderat att kontakta Transportstyrelsen och förklara din situation.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare