FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/06/2014

Delgivning genom spikning

Hej! Min sons far håller sig undan för att slippa erkänna faderskapet. Tingsrätten har beslutat om blodundersökning och skickat en stämningsman som hittills inte nått framgång efter några försök. Måste han delges personligen eller vad sker i långa loppet? Han har ingen känd arbetsplats och "är inte hemma" enligt rumskompis.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Din sons far behöver inte delges personligen utan den handling som ska delges kan lämnas till en annan person som sedan ska lämna handlingen till den som ska delges, alltså skulle faderns rumskompis kunna få delgivningen och sedan lämna den till din sons fader. Dock måste rumskompisen samtycka till att ta emot delgivningen. Detta stadgas i Delgivningslagen 34§

En annan möjlighet (om exempelvis rumskompisen vägrar ta emot delgivningen) till delgivning är genom så kallad spikning, vilket anges i 38§. Spikning kan bli aktuellt när delgivning på annat sätt inte varit möjligt. Handlingen som ska delges lämnas då i anslutning till din sons faders bostad och han anses då delgiven när handlingen lämnats (enligt 39§ delgivningslagen)

Här finns en länk till delgivningslagen https://lagen.nu/2010:1932

Jag hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare