Delavyttring, fastighet

Vår 91 åriga far är sedan 40 år ägare till en sommarstuga. Han har beslutat att som gåva ge denna till min bror och mig. Jag vill nu köpa ut min bror. Vi har gemensamt värderat stugan till 500 tkr. Det innebär att min bror säljer sin del för 250 tkr. Anskaffningsvärdet för 40 år sedan understiger 250 tkr. Kan denna försäljning få negativa skattekonsekvenser för min bror?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om detta hittar du i Inkomstskattelagen, (IL), här.

Det vi har att göra med här är en så kallad delavyttring. Det hela kommer beskattas som en kapitalvinst. För att få fram kapitalvinsten räknar man som huvudregel ut skillnaden mellan den ersättning man fått för fastigheten och omkostnadsbeloppet/anskaffningsvärdet, se 44:13-14 IL.

När man gör en delavyttring kommer man dock bara använda de belopp som belöper på just den del som avyttras. Detta betyder att man kommer räkna ut kapitalvinsten som skillnaden mellan ersättningen för delen som avyttrats och det omkostnadsbelopp som belöper på denna, se 45:19 IL. Kan man inte utreda hur mycket delen som ska säljas är värd i förhållande till den andra finns det en även en proportioneringsregel att tillgå, se 45:20.

Me de siffror som ges i din fråga kan jag inte göra en korrekt bedömning då jag inte vet hur mycket förbättringsarbeten som lagts ner på varje del osv. men teoretisk sätt kommer en uträkning enligt huvudregeln se ut ungefär såhär:

Din bror säljer halva stugan till dig. Värdet för denna del är 250 000 kr vilket är 50 % av det totala värdet. Anskaffningsvärdet för samma del är då 250 000/2 dvs. 125 000 kr. Kapitalvinsten för din bror är således 250 000 minus 125 000 dvs. 125 000 kr. Denna vinst kommer sedan beskattas med 30% i inkomstslaget kapital, se 65:7 IL.

Så i den mån din bror säljer sin del av huset till dig kommer han alltså beskattas.

Med vänliga hälsningar

Denise PetersRådgivare