Delägare i samägd fastighet vill sälja fastigheten

Vi är sex personer som äger ett fritidshus tillsammans, Vi är fem stycken som vill sälja men den sjätte säger nej, kan vi göra något för att få igenom en försäljning i alla fall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid samägande av en fastighet har var och en av delägarna rätt att ansöka till domstol om att godset för gemensam räkning ska utbjudas till försäljning på offentlig auktion, se 6 § samägandelagen https://lagen.nu/1904:48_s.1. Hela fastigheten bjuds då ut till försäljning. Ett förordnande om försäljning får dock inte meddelas om någon av delägarna kan visa på synnerliga skäl för anstånd. Man har också rätt att avtala om att delägare inte ska få utnyttja den förstnämnda rättigheten. Enligt 9 § samma lag har var och en av de andra delägarna rätt att yrka att man fastställer ett pris under vilket egendomen inte får säljas.

Alltså kan ni ansöka till domstolen om en försäljning av fastigheten på offentlig auktion. Ansökan ska lämnas till domstolen på orten där fastigheten finns, se 18 § samägandelagen.

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare