FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag22/11/2014

Skuldsatt delägare i aktiebolag

Hej, Jag och två nära vänner ska starta ett aktiebolag, jag själv har skulder hos kronofogden så min fråga är om det kan bli problem för mig att vara delägare i ett AB om jag har skulder hos kronofogden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Att i egenskap av delägare (aktieägare) ha skulder hos kronofogden behöver ej nödvändigtvis föranleda problem. Aktiebolaget utgör ett separat subjekt (en juridisk person), vars förmögenhetsmassa är skild från aktieägarnas (se 1 kap. 3 § aktiebolagslagen). Att aktieägarna har skulder kan sålunda ej direkt inverka på bolagets ekonomi. Vad som däremot kan föranleda problem är potentiellt tvångsmässigt ianspråktagande och försäljande av en delägares aktier.

Tvångsmässiga värdeöverföringar, varvid aktier i egenskap av lös egendom säljes, kan komma ifråga antingen under ett konkursförfarande (aktieägares konkurs) eller vid utmätning (hos aktieägaren) (se konkurslagen respektive utsökningsbalken). Eftersom Du har skulder hos kronofogden bör risken för utmätning, i händelse av att Du inte betalar skulderna, inte negligeras.

Lyckligtvis är det dock möjligt att utan större svårighet förhindra en ny delägares inträde i bolaget genom införandet av antingen samtyckes-, förköps- eller hembudsklausul i bolagsordningen (se 4 kap. 7-36 §§ samt 7 kap. 43 § aktiebolagslagen). Eftersom det i detta fall synes ändamålsenligt att i möjligaste mån skydda delägarnas intressen och ge dem inflytande över eventuell aktieförsäljning torde en hembudsklausul vara lämpligast. Innebörden av en sådan är att övriga aktieägare har rätt att lösa de utmätta och därefter försålda aktierna åter mot betalning. Sålunda föreligger, om hembudsklausul intagits i bolagsordningen, ingen risk för att utomstående förmår bereda sig inflytande i företaget vid eventuell konkurs, förutsatt att övriga delägare är förmögna nog att erlägga betalning för de aktier som löses.

Konkurslagen finner Du här, utsökningsbalken här och aktiebolagslagen här.

Önskas vidare hjälp i ärendet är Du välkommen att kontakta oss per telefon (tfn 08-533 300 04) eller e-post info@lawline.se.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare