FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/01/2014

Delad vårdnad Hund

Hej Jag ärvde en hund efter att min mamma gick bort och bodde då tillsammans med mitt ex. Vi var tillsammans i ytterligare 2 1/2 år. Under denna tid delade vi på kostnaderna för hunddagis, försäkring och mat. Vi har nu separerat och jag bor utomlands. Mitt ex tog hand om hunden i 8 månader när jag flyttat utomlands (då vi fortsatte dela på kostnaderna), men nu har jag honom sen 9 månader (och står för alla kostnader själv) och vill inte dela vårdnaden för det känns bara komplicerat. Mitt ex säger att han har rätt till delad vårdnad. Jag vill veta om så är fallet. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Rent juridiskt sett klassas hundar som lös egendom, även om det må verka lite märkligt i vardagliga sammanhang. Detta innebär att den som äger hunden har rätt till den. Då det är du som har ärvt hunden är det du som äger den och din före detta har ingen rätt till delad vårdnad för hunden utan den tillhör dig och det är du som bestämmer över den. Hoppas svaret varit till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare