Dela på skulder vid skilsmässa

Hej

Jag har varit gift i ca 14 år och ligger i skilsmässa just nu. Min undran är att efter 14 år som gifta par går hands studieskulder över på mig med, att jag måste betala halva hans studieskulder för att jag vill skiljas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som reglerar frågor om äktenskap och skilsmässa är äktenskapsbalken (förkortas ÄktB) (se den lagen här).

Enligt 1 kap 3 § ÄktB ansvarar vardera make för sina egna skulder, skulderna blir alltså inte gemensamma för att man gifter sig. När man sedan skiljer sig görs som huvudregel en bodelning där makarnas giftorättsgods delas lika mellan dem. Innan en delning sker får man som make ta undan så pass mycket egendom att det täcker ens skulder. Skulle det vara så att man har mer skulder än vad man har tillgångar återstår ingen egendom till delningen. Den andre makens tillgångar används däremot aldrig för att täcka den andres skulder, allt detta framgår av 11 kap 2 § ÄktB.

Som svar på din fråga behöver du alltså inte betala halva din makes studieskulder.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare