Dela på räntekostnaden vid samboende

Hej,

Jag har en bostadsrätt där lånet är skrivet på mig. Jag och min pojkvän ska flytta ihop i min lägenhet och vi har många oklarheter gällande räntan på lånet. Amorteringen betalar självklart jag som har lånet på mig, men räntan anser jag vara en kostnad för lägenheten. Vilket gör att vi delar på avgiften + räntan (kostnaden för lånet) och driftkostnader. Är detta felaktigt?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det är du som står på lånet är det du som är skyldig att erlägga amorteringar samt räntebetalningar. Däremot finns det inget som hindrar dig och din pojkvän från att ingå avtal där ni delar på räntekostnaden för lånet. Precis som du säger kan man se det som en kostnad för lägenheten och därför ter det sig rimligt att de som nyttjar lägenheten delar på den kostnaden, precis som med hyra och övriga driftkostnader.

Sammanfattningsvis finns det inget som säger att ert förfarande är felaktigt på något sätt.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare