Dela med sig av arv?

Hej. Har två frågor angående arvslott och ett testamente.

Jag är fosterbarn kom till mina fosterföräldrar som baby, har växt upp med dom och min fosterbror.

Hade inget umgänge med min riktiga mamma.

När hon dog ringde en advokat upp och sa att hon hade testamenterat allt till sin bror, men min arvslott skulle tillfalla mig, eftersom jag inte var adopterad.

När hennes bror gick bort hade han skrivit testamente till min förmån.

Min fråga , borde jag dela med mig till min fosterbror, han anser det eftersom vi växt upp som syskon.

Men nu när min fostermors syster dog så ser han oss inte som syskon längre eftersom jag inte delade med mig, så delar han inte med sig, vet att jag inte har någon juridisk rätt, men jag blir så ledsen, har varit hans syster i 63 år, och har dåligt samvete för den lilla summan jag fick testamenterat till mig att jag inte dela med mig, för då skulle han delat med sig från min moster.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Arvsreglerna finns i Ärvdabalken (ÄB)

Eftersom din fosterbror är rättsligt syskonbarn till mostern så ärver han henne om mostern inte har egna barn eller om hennes syster eller syskon har avlidit, ÄB 2 kap 2 §. Eftersom du inte är rättsligt syskonbarn så har du, precis som du säger, ingen juridisk rätt att ärva mostern.

Du har ingen rättslig skyldighet att dela med dig av arvet från din mor och morbror, utan detta är en fråga som du får avgöra själv. Ett råd är att prata med din fosterbror och förklara omständigheterna samt hur du känner, kanske kan han förstå?

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och att du och din fosterbror kan komma överens!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare