FrågaEKONOMIÖvrigt10/03/2017

Del av vinst vid fastighetsförsäljning

Hej,

Min fru och jag är födda -49. Vi har fastigheter med ett marknadsvärde på ca 10 Mkr och lån på ca 2 Mkr. Vi har tre vuxna barn med egna familjer.

1. Om vi nu skiljer oss och säljer fastigheterna, har då våra barn rättighet till någon del av vinsten?

2. Om något av barnen skiljer sig, kan då deras respektive göra anspråk på någon del av våra fastigheter?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du och din fru skulle begära skilsmässa och sälja era fastigheter tillfaller vinster er båda.

Någon lagligt grund för att era barn ska få del i fastigheternasförsäljningens överskott finns inte.

Om något av barnen skulle skilja sig, har deras respektive ingen laglig rätt att göra anspråk på någon av era fastigheter. (Jag förutsätter i det här fallet att ingen av era fastigheter utgör bostad för någon av era barn med tillhörande familj).

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare