Deklaration av ersättning från utländsk arbetsgivare

Hej,

Jag bor i Sverige och har blivit erbjuden en projektanställning hos ett bolag i Hong Kong under 3-4v. Under denna tid skall jag identifiera ett antal potentiella leverantörer i Sverige för ett projekt i Kina och sedan lämna över namn och kontaktpersoner till min arbetsgivare i Hong Kong för den fortsatta dialogen.

Arbetet skall utföras helt och hållet via internet och telefon och jag kommer vara stationerad i Sverige. Min ersättning är kommissionsbaserad i det fall Hong Kong bolaget kommer använda något av dem företag jag kvalificerat till dem. MEN utbetalningen kommer att ske till ett Hong Kong konto som jag får öppna i samband med utbetalningen. Nu till frågan, kan jag använda dem pengarna i Sverige genom betalkort? Eller måste jag flytta över dem till Sverige och skatta innan jag kan använda dem? För jag kommer enligt ovan upplägg att få skatta enligt lokala Hong Kong regler.

Med vänlig hälsning,

Nyfiken men skeptisk

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga är situationen så att du ska utföra arbetet åt en utländsk arbetsgivare som inte har något fast driftställe i Sverige.

Först och främst skulle jag vilja påpeka att du, på grund av din bosättning i Sverige, är obegränsat skattskyuldig här i landet (inkomstskattelagen, i det följande IL, 3 kap. 3§ 1 st. 1 p.). Detta innebär att din skattsklydighet omfattar alla dina inkomster, inklusive inkomster från utlandet (IL 3 kap. 8§).

I detta fall ska du själv betala preliminär skatt till Skatteverket genom att lämna en preliminär inkomstdeklaration. Utifrån upplysningarna i denna får du ett beslut från Skatteverket om hur mycket skatt som ska betalas (SA-skatt). Du ansvarar själv för inbetalning av den preliminära skatten som ska ske månadsvis. Du kan få ytterligare information som kan vara relevant för ditt fall här.

Faktumet att du också ska beskattas i Hong Kong påverkar inte din svenska skattskyldighet. Sverige har ingått dubbelbeskattningsavtal med flera länder just för att undvika dubbelbeskattningen men jag känner inte till något sådant avtal med Hong Kong som skulle täcka just din situation. Ifall det inte finns dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Hong Kong ska din ersättning beskattas i båda länderna.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare