Definiton av "sambo"

Hej,

Jag har en fråga angående hur sambo definieras enligt lag.

Jag och min pojkvän har bott tillsammans i 8 år och har 2 gemensamma barn.

Vi bor i en hyreslägenhet och när jag beställer saker på nätet eller sånt måste jag skriver C/O adressen, dvs min pojkvän, för att paketen ska levereras korrekt.

Kan jag kalla honom officiellt min sambo? Är jag inte mer än hans "inneboende" enligt lag?

Jag kommer från ett annat land och det har varit svårare att förstå detta pga språket.

Jag har hjälpt betala hyran så länge men han verkar bli litet knussig med sin egen rättigheter och han vill inte tala om vem skulle stå på kontraktet.

Vilken status med honom har jag?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Begreppet ”sambo” definieras i Sambolagen 1§. Du hittar den här. Definitionen innehåller vissa kriterier som man skall uppfylla för att man skall anses som samboende i lagens mening.

Dessa kriterier skall man uppfylla för att definieras som samboende:

För det första skall man ha bott tillsammans under en längre tid. Eftersom det framgår att du och din pojkvän har bott tillsammans i 8 år så uppfyller ni detta kriterium helt klart.

Det andra kriteriet är att man skall leva i en par-relation. Det innebär att man i regel bör ha eller har haft ett sexuellt samliv. Eftersom du och din pojkvän har två barn tillsammans uppfyller ni även detta kriterium.

Det tredje kriteriet är att man skall ha ett gemensamt hushåll. Det innebär att man skall samarbeta med vardagliga sysslor och att man samarbetar med ekonomin. Eftersom det framgår att du exempelvis har hjälpt till att betala hyran är detta ett tecken på att ni uppfyller även detta kriterium.

Min bedömning är att du och din pojkvän är samboende i lagens mening och du kan officiellt kalla din pojkvän för din sambo. Det har alltså ingen betydelse att du skriver C/O-adress när du beställer saker och det har inte heller någon betydelse vem utav er, eller om båda, står på hyreskontraktet - åtminstone inte för definitionen av sambo.

Om du är orolig för att din pojkvän är ”knusslig” med sina rättigheter, så kan det vara läge att skriva ett samboavtal med din pojkvän där ni avtalar om hur er bostad och egendom skall fördelas mellan er om ni går skilda vägar. Ni kan antingen skriva det på egen hand, i så fall kan ni med fördel köpa en färdig avtalsmall för samboavtal – den är bara att fylla i. Du hittar avtalsmallen här. Om du är osäker kan du kontakta en jurist som kan hjälpa er upprätta ett samboavtal. Ni kan boka tid med en jurist här.

Om du har ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan. Lycka till.

Isabel EkströmRådgivare