FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/01/2014

Definitioner i PBL

Hej, jag undrar om det finns defintion om sammanhållen bebyggelse vid icke detaljplanerat område? Mvh, Cecilia

Lawline svarar

Hej!

Definitionen av sammanhållen bebyggelse är enligt plan- och bygglagen 1 kap. 4§ "bebyggelse på tomter som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark".

Definitionen av bebyggelse är enligt samma paragraf "en samling av byggnadsverk som inte enbart består av andra anläggningar än byggnader". Härmed avses minst 3 byggnader.

Med byggnader förstås "en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den".

Definitionerna är generella och gäller alltid id tolkning av plan- och bygglagen oberoende av om det är ett detaljplanerat område eller inte.

Sofia LinderRådgivare