Definition av sambo

i 3års tid har jag sagt till han jag bor med att han ska flytta, för jag vill bo själv,han va inte ens med och tittade på lgh när jag skaffade den. han har bara "hängt" på för han va bostadslös, vi delar inte säng för han sover på soffan. räknas vi som sambos

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sambo definieras i 1 § Sambolagen. Där anges att "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll." I annan lagstiftning talas om sambor eller personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden.

Det är svårt att svara på din fråga utan mer information. Det avgörande är om ni bor tillsammans och lever i ett parförhållande, då räknas ni som sambos i sambolagens mening. Om ni endast bor tillsammans men inte har någon relation räknas ni däremot inte som sambos.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare