FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/10/2016

Definition av moral turpitude

Hej!

Jag har blivit dömd för misshandel med påföljd villkorlig dom 2 år.

Dock ingen grov misshandel på något sätt utan mer ett misstag under berusning. Alltså inget slagsmål eller dylikt.

Kan jag ansöka ESTA för att turista i USA utan att ta upp detta? Faller detta under moral turpitude?

Har inga andra domar.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som i ansökan benämns som "Moral turpitude" är beteende som anses chocka allmänheten.

Det finns tyvärr ingen legaldefinition (det vill säga att amerikansk lagtext beskriver fenomenet detaljerat), men man brukar säga att brott såsom mord, kidnappning, grova rån, grov misshandel och dylikt är vad som kategoriserar in här. Dock ingår inte "lindrig" misshandel eller misshandel som begås utan brottslig åtanke i den benämningen. En amerikansk domstol diskuterar begreppet ganska bra i domen Ninth Circuit case Castrijon-Garcia v. Holder, beNo. 09-73756 (9th Cir. 2013), om du vill läsa mer.

Jag vet inte riktigt vad som innefattas i "misstag under berusning", men det som är relevant för dig är hur domstolen sett på det. Du kan läsa detta i dina domskäl du fått hemskickade till dig från den domstol som avgjorde ditt ärende. Har det inte varit några vapen inblandade och misshandeln enligt domstolen varit lindrig, har du sannolikt goda chanser att få din ansökan beviljad.

Jag rekommenderar dig dock att inte dölja detta i din ansökan. Skulle det falla under deras definition av moral turpitude och du döljer det, anser de att du begått ett straffbart brott mot amerikanska staten. Vill du ha deras synsätt på din dom och hur du ska redovisa den kan du kontakta dem via mailen här.

Sist vill jag bara säga att ESTA-inresetillstånd (Electronic System for Travel Authorization), bedöms i varje enskilt fall av den amerikanska inrikesmyndigheten. Jag kan därför inte garantera att det jag sagt ovan kommer ses lika på av inrikesmyndigheten.

Jag önskar dig lycka till!

Hoppas du fått svar på din fråga och lite mer vägledning i ämnet, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare