FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/03/2016

Definition av "intill"

Vad betyder följande fras i ett domslut: ska betala underhållsbidrag med Y kronor per kalendermånad intill den dag X fyller 67 år?

Ska X betala också för den dagen han fyller 67 år eller ska han betala fram till den dagen dvs dagen innan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag skulle tolka uttrycket "intill" som att underhållsbidrag även ska betalas för den kalenderdag som X fyller 67 år, och alltså inte endast fram till dagen innan. "Intill" är att likna med "till och med".

Hoppas du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att återkomma!

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare