Definition av brottet "olaga hot"

Hej jag råkade uttrycka mig lite fel när jag skrev med en person häromdagen, jag skrev : mig är ingen man "jiddrar" med så du vet, jag har suttit inne flera gånger. Han jag skrev det till skrev att han tog detta som ett hot. Nu är jag rädd för att bli polisanmäld. Är detta ett olaga hot?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

För att du ska kunna bli anklagad för "olaga hot" så krävs det att du ska ha lyft ett vapen mot den här personen eller har hotat med en brottslig gärning med syftet (alltså din intention med vad du skrev) att framkalla allvarlig fruktan hos den här personen för hens egna eller andras säkerhet, 4 kap 5 § Brottsbalk (1962:700), se https://lagen.nu/1962:700

Huruvida din intention var att åstadkomma den här reaktionen hos personen som du skickade meddelandet till kommer att bedömas objektivt, det vill säga utifrån kontexten av meddelandet/-na.

Från det lilla du har uppgivit i frågan ser det inte ut som att du kan bli dömd för "olaga hot", men det behövs som sagt mer information än det här för att ge ett 100% svar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare