FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/02/2017

Definition av bohag och hur fördelning sker vid bodelning.

Min sambo och jag skall separera. Vi är inte osams. Bostaden (villa) och bohaget delar vi enkelt på men alla andra saker vi genom åren införskaffat, hur gör vi med dem? Vad innefattas i begreppet "bohag"? Jag vill göra upp i godo men anser att mycket är inköpt av mig och för mig (visserligen för ett övergripande gemensamt syfte) men min sambo kanske hävdar att vi köpt allt tillsammans eftersom vi haft "gemensam ekonomi" dvs köpt det vi velat ha utan att tänka på vem som betalt. Till saken hör att jag stått för den större delen av vår gemensamma nettoinkomst, ca 70-75 %. Finns det någon praxis att hålla sig till om vi inte kommer överens eller ska vi dela efter principen 70/30?

Tack på förhand

Anders Lagerklint

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om bodelning hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt Äktb 7kap 4§ 2st så räknas allt s.k ”inre lösöre” som är avsett för det gemensamma hemmet. Undantaget enligt samma bestämmelse är sådant bohag som används uteslutande för den ena makens bruk. Alltså är troligen det mesta som ni köpt ihop (trots att ni använt dina pengar) ändå gemensamt bohag. Så länge ni inte har avtalat om att viss egendom ska vara enskild så kommer all egendom räknas som giftorättsgods, vilket i praktiken innebär att man hälfendelar, se 11kap 3§ Äktb. Vissa undantaganden får göras, till exempel får man avräkna giftorättsgods för att täcka sina skulder enligt 11kap 2§ ÄktB.

Den omständigheten att du har betalt mer spelar alltså i detta fall inte någon större roll, det finns dock en möjlighet till jämka vid bodelningen enligt 12 kap Äktb. Den största vikten viden en sådan bedömning läggs vid hur långvarigt förhållandet har varit eller om det skulle råda en väldigt stor skillnad mellan makarnas förmögenhet. Det finns däremot lite praxis på området och om det har varit ett långvarigt förhållande finns det mycket som tyder på att en sådan jämkning skulle ogillas.

Vid bodelningar är alltid den bästa lösningen om parterna kommer överens, utan att blanda in advokater. Om detta blir svårt är du dock varmt välkommen att vända dig till en jurist hos oss på Lawline.se/boka.

Hoppas svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare