FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/09/2014

Defekt katt och fråga om förtal vid reklamation

Jag köpte en katt på blocket där säljaren lovade att den var rumsren och åt vanlig mat och nämnde inga konstigheter. Inget av detta stämde och katten har ett onormalt beteende som kan bero på en sjukdom. Jag kontaktade säljaren och ville ta tillbaka köpet men de vägrade. De anklagade mig att ha misskött katten och ska anmäla mig för förtal. Vill också påpeka att enligt annonsen såldes katten en vecka för tidigt, vilket jag har kommit på efter köpet. Detta erkänner de inte utan säger att de har vittnen på att katten var 12 veckor. Har de rätt till att anmäla mig eller är det jag som borde anmäla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Vad beträffar anmälan om förtal bör först klargöras att det högst sällan (om alls) torde vara möjligt att genom en reguljär reklamation till säljaren begå vare sig detta brott eller det närbesläktade brottet förolämpning. Dels beror detta på att förtal endast kommer ifråga då en tredje part försetts med information om brottsoffret samt dels att det givetvis måste vara möjligt att framställa anspråk utan att begå något av nämnda brott (se 5 kapitlet 1-3 §§ brottsbalken). Används anmälan om förtal i syfte att förmå dig "göra, tåla eller underlåta något" kan därtill säljaren göra sig skyldig till olaga tvång (se 4 kapitlet 4 § brottsbalken) samtidigt som en fullbordad anmälan skulle kunna utgöra falsk angivelse (se 15 kap. 6 § brottsbalken).

(För att undvika en alltför omfattande redogörelse bortses nedan från vissa mindre viktiga undantag.)

Gällande katten är frågan i första hand om någon av de brister som uppräknats utgör ett fel samt huruvida detta förelegat vid köpet och då vare sig varit eller bort ha varit känt (din kännedom i egenskap av köpare är vad som bedöms). Eftersom det inte av din fråga framgår huruvida säljaren är privatperson eller näringsidkare (någon som yrkesmässigt driver verksamhet av ekonomisk art, ex. ett företag) kan inget exakt svar ges i denna del. Av avgörande betydelse är dock, oberoende av säljarens identitet, dels vad som avtalats samt dels vad Du i egenskap av köpare haft fog att förvänta dig (vilket varierar bl.a. beror på hur noggrann undersökning som gjorts före köpet och de uppgifter som lämnats). Eftersom det i annonsen påståtts att katten hade en rad egenskaper, vilka det senare visade sig att den i själva verket i varierande grad ”saknade”, tycks en klar avvikelse från åtminstone abstrakt standard föreligga (vad Du med fog kunnat förvänta dig) (se 17-21 §§ köplagen och 16-21 §§ konsumentköplagen).

För att berörd brist skall utgöra ett rättslig relevant fel krävs emellertid, som tidigare påpekats, även att felet förelåg vid köpet. Med detta uttryck menas inte att bristen måste ha manifesterat sig vid köpet, vore så fallet hade den inte varit dold, utan att den åtminstone existerat i ett förstadium. Detta kan förstås vara svårt att bevisa, varför Du onekligen hamnar i en bättre situation om säljaren är en näringsidkare eftersom bevisbördan då är omvänd under de första sex månaderna efter köpet (se 20 a § konsumentköplagen).

Visar det sig att åtminstone någon av bristerna utgör ett rättsligt relevant fel äger Du företa reklamation och därvid yrka påföljd, förutsatt att detta görs inom skälig tid från det att Du upptäckt felet (senast två år från köpet om säljaren är privatperson och tre år om denne är näringsidkare, med vissa undantag) (se 31-33 §§ köplagen och 23 samt 24 §§ konsumentköplagen).

Vad beträffar påföljder gäller, oavsett tillämplig lag, att endera avhjälpande eller omleverans alternativt prisavdrag eller hävning kan yrkas (se 34-39 §§ köplagen och 26-29 §§ konsumentköplagen). Viktigt att notera är att säljaren även om prisavdrag eller hävning krävs har rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för dig och utan risk för att Du inte får dina egna kostnader ersatta av denne (i konsumentförhållanden skall erbjudande om detta framställas utan uppskov). Kommer ingendera påföljd ifråga kan hävning ske förutsatt att felet är av väsentlig betydelse (och säljaren insåg detta då det ej rör sig om ett konsumentförhållande).

Slutligen bör nämnas att möjlighet att utfå skadestånd finns, om Du till följd av säljarens beteende vållats skada (ex. veterinärkostnader) (se 40 § köplagen och 30-34 §§ konsumentköplagen).

Vad Du bör göra för att utkräva din rätt är att utreda huruvida något fel föreligger, skaffa bevisning om detta samt företa en reklamation (även om sådan redan gjorts kan det vara bra att med rättsligt stöd precisera sina krav) och yrka påföljd (förutsatt att fel befinns föreligga). Skulle det visa sig att säljaren trots detta inte är samarbetsvillig rekommenderas Du ta kontakt med en yrkeskunnig jurist eller beställa en mer ingående utredning.

Anmälan av potentiellt olaga tvång kan göras på polisens hemsida eller per telefon (telefonnummer: 114 14).

Brottsbalken finner Du här, köplagen här och konsumentköplagen här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare