Dataintrång i exets mobiltelefon

Mitt ex har erkänt att han har gått in i min telefon utan mitt vetskap och sett bilder samt läst sms. Är det olagligt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 4 kap 9 c§ brottsbalken finns ett brott reglerat som kallas för Dataintrång (se https://lagen.nu/1962:700#K4P9cS1). Där framgår det att en person gör sig skyldig till dataintrång om denne olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift. Lagtexten kan kännas språkligt invecklad, vilket till stor del beror på att man försökt täcka in alla möjliga tekniska situationer som kan tänkas uppstå. Betydelsen är trots detta densamma, det vill säga att den förbjuder intrång som kan ske i datorer och liknande apparatur.

Är då en mobiltelefon en liknande apparatur? Det kan tyckas naturligt i och med dagens smarta mobiltelefoner, men lagtexten nämner inget om detta. I ett rättsfall så har en domstol dock dömt en man för dataintrång som har skett i en annan persons mobiltelefon (som du kan läsa om här vid intresse). Därmed så omfattas mobiltelefoner också av förbudet, och det är alltså möjligt att göra ett dataintrång även i en mobiltelefon.

För att en gärning ska kunna vara dataintrång så finns det inget krav på att någon skada eller faktiskt åtgärd sker. I och med uttrycket ”olovligen bereder sig tillgång till” så är redan själva intrånget i sig förbjudet, oavsett vad gärningsmannen sedan gör därefter. Det krävs alltså inte att det finns något särskilt syfte med intrånget eller att någon form av säkerhetsåtgärd kringgås för att göra intrånget.

Slutsatsen av detta är alltså att ditt ex har gjort sig skyldig till en olaglig åtgärd, nämligen dataintrång enligt 4:9c BrB genom att ha gått in i din telefon utan din vetskap och sett bilder och läst sms.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare