Dagsbotsuppgift förundersökning

Hej, Jag blev stoppad av polisen, som hävdade att jag körde 120km\h på motorväg med hastighetsgräns på 80km\h. De har använt sig av Tjänstebil Efterföljande, som mätmetod. Jag har begärt ut förundersökningsmaterialen, och i den har polisen kryssat och fyllt i Dagsbotsuppgift. Kan polisen göra så, utfärda en dagsbot? Tack på förhand!

Lawline svarar

Dagsbot kan inte utfärdas av polisman. Polisen kan endast utfärda ordningsbot (penningbot) för vissa mindre förseelser.

Däremot kan polisen under förundersökning inhämta underlag från folkbokföringsdatabasen om inkomster och andra personliga förhållanden. Dessa uppgifter avses sedan användas vid huvudförhandling eller vid utfärdande av strafföreläggande. Det är förmodligen detta som skett i ditt fall.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare