FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/09/2014

Dagsböter vid ringa narkotikabrott

Hej!

Jag har blivit dömd för att förmedlat en kontakt då denne köpt kokain (0.8gram). Mina dagsböter är bestämd till 80 st.Är inte 80 väldigt mycket? Det gäller ju fortfarande bara att jag har gett ett nummer till en kille som i sin tur har ringt säljaren och köpt 0,8 gram kokain.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av det du skriver så tolkar jag det som att du har blivit dömd för narkotikabrott enligt narkotikastrafflagens 1 § första stycket punkt 5 (att ha förmedlat kontakt mellan säljare och köpare)? Utefter det faktum att du dömts till dagsböter tolkar jag det vidare som att brottet bedömts som ringa. Straffet för ringa narkotikabrott är enligt 2 § narkotikastrafflagen böter eller fängelse högst 6 månader.

Hur man bestämmer vilken påföljd ett brott ska få finns reglerat i Brottsbalkens 29 kapitel, och i 1 § slås fast att ett straff ska "bestämmas inom ramen för den tillämpliga straffskala efter brottets eller den samlade brottslighetens straffvärde." Den tillämpliga straffskalan vid ringa narkotikabrott sträcker sig som nämnts mellan böter och 6 månaders fängelse. Var på den skalan straffet hamnar styrs av brottets straffvärde. Straffvärdet för narkotikabrott beror på en rad olika omständigheter. Bland annat vilken slags narkotika det är fråga om spelar in, där en högre s.k. "farlighetsgrad" ger ett högre straffvärde. Kokain anses ha hög farlighetsgrad. Även mängden narkotika spelar in, tillsammans med övriga omständigheter som kan verka både försvårande och förmildrande.

När det gäller dagsböter så anges i Brottsbalkens 25 kapitel 2 § att det minsta antalet dagsböter som kan dömas ut är 30 st och det högsta antalet är 150 stycken. Antalet dagsböter styrs av straffvärdet. Storleken på varje dagsbot styrs av inkomst och ekonomiska förhållanden och är som lägst 50 kr och som högst 1000 kr. Avsikten är att t ex 100 dagsböter ska bli lika kännbart för den med hög inkomst som den med låg inkomst.

Utefter praxis från Högsta domstolens domar har man tagit fram tabeller för att avgöra straffvärdet på en rad brott med bötesstraff, däribland ringa narkotikabrott. Som ett jämförande exempel så skulle enligt dessa tabeller såsom de såg ut i april 2014 innehav av 0,8 gram kokain för eget bruk (ringa narkotikabrott enligt 2 § narkotikastrafflagen) ge 100 dagsböter i påföljd. (Källa: RättsPM "Strafföreläggande i bötesmål - en sammanställning av tillämpade påföljder" från Åklagarmyndigheten).

Du har i juridisk mening främjat köpet av narkotikan när du förmedlade kontakten mellan köpare och säljare, och även om det är förståeligt att det för dig känns som att "bara ha gett ett nummer till en kille" så ser lagstiftaren och domstolarna det som mer allvarligt än så. Ditt bötesstraff är dock satt lägre än om du hade haft samma mängd narkotika på dig för eget bruk.

Som du förstår går det inte på den lilla information som finns svara på om ett bötesstraff på 80 dagsböter är "mycket eller lite" för aktuellt brott, men förhoppningsvis gav svaret lite översiktlig information både om varför att förmedla kontakt mellan köpare och säljare ses som narkotikabrott, och lite om hur straffvärde och påföljd (t ex böter) bestäms.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare