Condictio indebiti, skyldighet att återbära utan underrättelse

Jag är egenföretagare och hyrde ut mig själv i sommar som kock. Jag gjorde detta till ett bemanningsföretag.

Jag fakturerade 1 gång i veckan totalt 5 fakturor.

De har betalat alla fakturor, dock betala dom för mycket på sista fakturan.

Jag har ej hört från företaget än. Och jag upptäckte det. Jag undrar om jag är skyldig att återbetala pengarna eller vad det anses om. Dom har gjort misstaget inget fel på fakturan osv.

Ville bara veta vad lagen säger, då detta företag inte behandlat mig så bra. Så vill jag göra det som är rätt enligt lag.

Så är jag skyldig att upplysa dom om detta?

Är jag skyldig att betala tillbaks pengar som ett företag satt in på mitt bankgiro konto.

Lawline svarar

Hej,
tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

När en betalning skett av misstag finns det en princip i svensk rätt som kallas condictio indebiti. Huvudregeln vid misstagsbetalningar är att pengarna i sin helhet ska gå åter. Mottagaren har en återbäringsskyldighet. Du kan dock få behålla betalningen om du i god tro inrättat sig efter den. Med inrättat sig efter betalningen menas till exempel att mottagaren till exempel förbrukat pengarna. Mottagaren måste varken insett eller bort inse att betalningen var ett misstag. Om det utifrån omständigheterna framstår som att företaget har betalat vare sig de var skyldiga att göra det eller inte, det vill säga på grund av välvilja eller som dricks, ska betalningen inte gå tillbaka.

Om du inte underrättas av företaget och det inte är en väldigt stor summa de betalat för mycket så kan du anses ha inrättat dig efter betalningen. Vill du verkligen vara rättvis kan du givetvis fråga företaget om betalningen skett korrekt, du är dock inte skyldig att göra detta. Tvärtom bör det ligga på företaget att kontakta dig, ju tidigare de gör detta desto mer har de rätt att kräva tillbaka överskottsbetalningen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare