FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/01/2015

Condictio Indebiti och lönesänkning

Hej,

Efter att pratat löner med mina tre kollegor på jobbet. Insåg vi att jag hade högst lön, jag hade en månadslön som var 200 kr mer än mina kollegor.

Detta var märkligt då vi vid tidigare tillfälle sagt ok till att min ena kollega skulle ligga 100 kr över oss i lön då han hade lite mer ansvar. Min kollega som då hade hamnat efter mig i löneutvecklingen pratade m vår chef och hon visste inte heller vad detta kunde bero på. Det första som de trodde var att vid nått tillfälle hade jag som kvinna primerats vid någon lönehöjning. Men efter 2 månaders eftersökning med löneassistenten hittade de problemet. Löneassistenten hade då 2013-10 efter min mammaledighet gjort ett skrivfel enligt min chef. Istället för 22.800kr i månadslön hade hon skrivit 23.100. Detta var inget jag reflekterade över då vi haft löneförhöjning även under min mammaledighet och ökningen inte var av större karaktär. Först när vi jämnförde uppdagades detta. Nu vill min chef sänka min lön 300 kr samt ha tillbaka redan utbetalade pengar som varit felaktigt. Till saken hör att jag har precis fått igenom skuldsanering av kronofogden. Deras 5 årsplan för min sanering är ju baserad på denna lön 23.100kr. Den lön som de själva uppgett att jag har. Kan min chef begära tillbaka dessa pengar han anser sig betalat för mkt, och har han rätt att sänka min lön trots att det är den lön han själv uppgett som min grundlön till kronofogden.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till LawLine med era frågor!

Felaktig utbetalning

Det som gäller som huvudregel när man av misstag mottar en betalning är att man blir återbäringsskyldig. I svensk rätt benämns denna princip condictio indebiti. Men om man tagit emot en betalning utan att ha vetat om att det rört sig om ett misstag och man förbrukat dem i övertygelsen om att de var ens egna görs ett undantag från huvudregeln. I sådant läge har inte längre den som gjort misstagsbetalningen rätt att få tillbaka sina pengar. Det är också vanligt att man anser att företag och andra professionella aktörer som har mer erfarenhet av utbetalningar har ett mer långtgående ansvar att utbetalning blir rätt gjord än privatpersoner som har liten kunskap om sådana saker.

Om vi överför detta på vad hänt i ditt fall kan nog med ganska stor säkerhet sägas att du inte är återbetalningsskyldig till din arbetsgivare. Det har nämligen rört sig om ett litet belopp och du har vad jag vet inte haft någon direkt anledning att misstänka att din löneutbetalning skulle vara felaktig. Dessutom får din arbetsgivare anses ha ett större ansvar än du som löntagare att se till att utbetalningarna blir korrekt gjorda.

Lönesänkningen

Lönen och lönenivå ingår som regel i villkoren i det enskilda anställningsavtalet. Det går därför inte för varken arbetsgivaren eller arbetstagaren att ensidigt ändra på lönen eller lönenivån. Vill exempelvis arbetsgivaren sänka lönenivån måste det i första hand ske genom att arbetsgivaren och arbetstagaren träffar en överenskommelse om sänkt lönenivå.

Om parterna inte kan träffa någon sådan överenskommelse, måste arbetsgivaren för att få igenom sina nya villkor först och främst säga upp arbetstagaren. Det finns ett antal regler som arbetsgivaren i ett sådant fall måste efterfölja. En uppsägning får inte ske på vilka grunder som helst. Arbetsgivaren måste ha en saklig grund för uppsägning och även iaktta sin skyldighet att förhandla med eventuell fackorganisation. Det är alltså inte möjligt att bara avsluta anställningsavtalet utan i ett sådant läge måste även anställningen måste sägas upp. Om du som arbetstagare avböjer villkor om en ny sänkt lönenivå kan detta dock vara saklig grund för uppsägning på grund av arbetsbrist (d.v.s. därför att arbetsgivaren inte har råd att ha dig kvar).

M.a.o. gäller mellan dig och din arbetsgivare ett avtal som innefattar att du har 23 100 kr i lön. För att förändra den lönen måste – om du inte går med på en förändring – det nuvarande avtalet sägas upp och därefter måste ni sedan ingå ett nytt avtal där den nya lönen fastställs.

Om ditt anställningsavtal styrs av ett kollektivavtal kan din arbetsgivare vara förbjuden att överhuvudtaget sänka din lön. Kontrollera därför om din arbetsgivare är bunden av något kollektivavtal.

Kronofogdens utmätning av din lön har ingen effekt på avtalet mellan dig och din arbetsgivare. Om du och din arbetsgivare skulle ingå en överenskommelse om en sänkt lön bör du därför kontakta Kronofogden och meddela dem om din nya grundlön.

Om ni har några följdfrågor vänd er till viktor.persson@lawline.se.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare