FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/12/2015

Condictio indebiti - Felaktig utbetalning av lön

Hej, jag sommarjobbade sommaren 2015. I september och oktober fick jag oväntat två löner utbetalda utan lönespec som var ungefär samma belopp som min månadslön i somras. Under arbetsperioden så saknade jag inlogg ("ansvarig på semester") för att kunna se hur många timmar jag jobbat och vad jag skulle få i lön. Jag jobbade över en del och vet att jag blev felaktigt sjukskriven under två veckors period. Jag tyckte också att jag fick en rätt låg lön även om jag ej räknat efter eller kollat i någon lönespec. Jag har inte jobbat så mycket (studerar vanligtvis) och trodde att jag kanske fått för lite lön för arbetet på sommaren och att jag fick något slags efterskott några månader senare. Den första oväntade lönen använde jag till att köpa en resa för, den andra en dator. Nu ringde min gamla personalplanerare och sade att jag måste återbetala pengarna så snart som möjligt och att det har skett någon form av misstag från deras sida. Det handlar om 33,000 kr vilket är mycket för mig som småbarnsmor och student. Jag blev chockad och förklarade min goda tro (och förbannade min naivitet och att jag ej tagit mig tid att kolla upp det hela.) Så jag undrar vad jag ska göra nu? Måste jag betala tillbaka denna summa?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det du berättar om kallas för condictio indebiti. Det innebär helt enkelt en felaktig utbetalning.

För att du inte ska behöva betala tillbaka summan måste två saker vara uppfyllda.
1. Du måste ha förbrukat hela beloppet.
2. Du måste ha agerat i god tro.

Att agera i god tro innebär att du inte visste om att det var två felaktiga utbetalningar, eller inte borde ha vetat om att det var felaktiga.

Utifrån det du har berättat framgår att du har förbrukat beloppet, så det första kravet är uppnått. Du visste inte om att det var felaktiga utbetalningar, men frågan är om du borde eller inte borde ha vetat om det? När det rör sig om större belopp, som det skulle kunna anses röra sig om i det här fallet, är det svårare att bevisa att du var i god tro. Också det faktum att du har slutat arbeta men trots det fått två stycken löneutbetalningar, gör det svårare att bevisa din goda tro.

Jag hoppas att svaret hjälpte dig med en kort redogörelse för rättsläget. Har du fler frågor kring det här får du mer än gärna kommentera nedanför!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare