FrågaEKONOMIÖvrigt31/08/2017

Condictio indebiti

Hej!

Jag har fått in en summa pengar på mitt konto från ett företag troligen av misstag.

Jag har fått hem en avi där det endast står att de har fört över dessa pengar men inte varför. Jag har personligen ingen koppling till företaget.

Jag har kontaktat min bank och även själva företaget som fört över pengarna.

Nu har över en månad gått och jag har inte hört någonting..

Hur länge får det gå innan pengarna blir "mina" så att säga?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har mottagit en utdelning som du misstänker inte var ämnad för dig. Utdelningar gjorda av misstag ska som huvudregel återbetalas, condictio indebiti. Pengar som är utbetalda till fel konto kan man som innehavare av det kontot, spendera de felaktigt utbetalda pengarna utan rättsliga konsekvenser enbart i de fall då man är i god tro. God tro är den person som inte har anledning att misstänka felaktigheter gällande utbetalningen.

I ditt fall föreligger ingen god tro. Du är medveten om att pengarna egentligen inte är ämnade för dig, dvs du är i ond tro. När ond tro föreligger har man ingen rätt att spendera pengarna utan att inte bli återbetalningsskyldig. Pengarna blir således inte ”dina”. Även om det har gått flera år efter det att utdleningen gjorts finns det återkravsrätt, något som diskuteras i NJA 1984 s. 280. Du begår därmed en brottslig gärning om du spenderar pengarna och inte har en motsvarande summa kvar på kontot, 10 kap 4§ brottsbalken.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Samuel LindbladRådgivare