FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/09/2014

Civil- och straffprocessuella frågor.

Hej! Jag har fört ett förenklat tvistemål i tingsrätten mot ett försäkringsbolag. Ärendet är avslutat. Under tvistemålshandläggningen beskyllde bolaget mig för att utfört en brottslig handling, vilket är falskt och dessutom framförde bolaget en falsk beskrivning av en händelse som var till min nackdel. Om vi antar att jag har tillräckliga skriftliga underlag för att bevisa ovanstående, kan jag då stämma bolaget i ett förenklat tvistemål för kränkning enligt brottsbalkens 15 kapitel paragraf 7? Bolaget har haft möjlighet att ta tillbaka sina påståenden efter att jag skriftligt protesterat men så har ej skett. Måste jag begära ett skadestånd i kronor eller räcker det med att begära att domstolen skall ta ställning till om bolaget utfört de kränkande handlingar jag påstår?

Lawline svarar

Hej

Stort tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor. Utredningen till din frågeställning kommer att behandla process- och straffrättsliga frågor. En genomgång av vissa grundläggande processrättsliga principer är viktiga att lyfta fram med anledning av din frågeställning samt hur du bör förfara framöver för att bevaka din rätt.

Civilprocessuella utgångspunkter

I din frågeställning gör du klart att du haft en tvist med ditt försäkringsbolag. Tvisten utgjorde ett så kallat förenklat tvistemål och målet är nu mera avslutat. Med avslutat tolkar jag att tingsrätten meddelat dom i målet. Detta har grundläggande betydelse för den fortsatta utredningen.

Enligt 17 kap. 11 § 3 st. rättegångsbalken utgör ett redan prövat mål rättegångshinder för en ny rättegång om samma sak (s.k. res judicata). Lagrummet stadgar att ”Ej må fråga, som sålunda avgjorts, ånyo upptagas till prövning”. Detta innebär att du inte kan stämma parten på nytt i domstol om själva saken utgör densamma som vid det förenklade tvistemålet.

När du ingick i tvist med försäkringsbolaget lämnade du ett yrkande och en rad olika grunder för ditt yrkande. Grunderna är så kallade rättsfakta som skall avgöra om det är juridiskt rätt att bifalla yrkandet. Om ditt yrkande var att du skulle erhålla X antal kronor ur din försäkring och grunderna för detta var A-C så kan du inte på nytt starta en ny process med samma yrkande. Rättsföljden av yrkandet är densamma som vid första processen varför man talar om att det är en ny process om samma sak, som redan avgjorts genom dom.

Emellertid syns din fråga faktiskt inte handla om ”samma sak”. Den nya process du tänker dig är någonting annat än ett yrkande om ”samma sak” vad gäller den första processen. Du nämner att ditt förenklade tvistemål är ”avslutat” (med min definition – dom har avkunnats i ärendet eller möjligen har en förlikning blivit stadsfäst genom dom). Nu vill du istället få din rätt hörd genom det faktum att försäkringsbolaget har framfört en falsk beskrivning av händelsen (försäkringsfallet) samt att du utfört en brottslig handling.

I din frågeställning låter det som att försäkringsbolaget inte kört rent spel i själva processen. Du uttrycker detta som att försäkringsbolaget framfört en falsk beskrivning av själva händelsen. Viktigt att notera i detta sammanhang är 9 kap. 3 § rättegångsbalken. Om en part försöker förhala rättegången genom påståenden eller invändningar, som är uppenbart ogrundade, eller annars innehåller bevisning eller vidtar någon annan otillbörlig åtgärd i processen, skall denne part dömas till böter. Om du upplever att försäkringsbolaget verkligen försökt förhala din process, genom just påståenden eller invändningar, som är uppenbart ogrundade, ankommer det på åklagarmyndigheten att väcka åtal. Du kan också kontakta tingsrätten eftersom denna typ av rättegångsförseelse kan tas upp av rätten direkt utan att åtal har väckts. Detta framgår av 20 kap. 1 § rättegångsbalken. Märk väl att rättegångsförseelse är en straffrättslig process – part som gjort sig ansvariga för rättegångsförseelse skall betala böter. Böter tillfaller staten.

Sammanfattningsvis kan följande konstateras: Du kan inte på nytt starta en process i samma sak som redan avgjorts av domstol. Emellertid kan det finns skäl att anta att försäkringsbolaget har förhalat rättegången, om så inte är fallet kan de ha (mot deras bättre vetande) föranlett denna rättegång. Utifrån din fråga har jag svårt att se att försäkringsbolaget verkligen förhalat rättegången, men om de beskrivit ett händelseförlopp på ett felaktigt sätt torde de mot deras bättre vetande föranlett rättegången genom att exempelvis ta tvisten istället för att exempelvis betala ut försäkringsersättning. Detta är dock en fråga som ligger utanför din betalda frågeställning, men det är något du kan fundera över.

Vi övergår nu till de straffprocessuella frågorna.

Straffprocessuella utgångspunkter

I din frågeställning undrar du om en ny stämning från din sida kan göras då du anser att försäkringsbolaget ”kränkt” brottsbalkens 15 kap. 7 §. Det viktiga här är att se till ordalydelsen. Lagrummet stipulerar följande i din situation:
Försäkringsbolaget skall hos, åklagare, polis eller annan myndighet, sanningslöst (dvs. ren lögn) beskyllt dig för en brottslig gärning (vilket du anser att de har gjort) eller lämnat besvärande omständigheter. En förutsättning för detta är att myndigheten som angivelsen sker till har att uppta anmälan om en sådan sak. Viktigt att notera här är att om en part i en rättegång lämnar osanna uppgifter så tillämpas inte 15 kap. 7 § brottsbalken eftersom det brister i rekvisitet att domstolen inte har tagit upp någon anmälan. Ett typexempel är om någon exempelvis anmäler sin granne till kommunen för att denne stör omgivningen. Brottet falsk tillvitelse kan alltså inte ske inför domstol.

Om du anser att försäkringsbolagets förfarande; dvs. att icke beskriva händelseförloppet på ett korrekt sätt och att klandra dig för en brottslig handling kan det istället röra sig om mened, osann partsutsaga eller ovarsam partsutsaga. Dessa brott återfinns i 15 kap. 1-3 §§ brottsbalken. Förutsättningarna är dock att din motpart, försäkringsbolaget, under själva processen lämnat någon form av ed eller en sanningsförsäkran under själva rättegången. Samtliga av dessa brott faller under allmänt åtal, vilket innebär att det är åklagaren som stämmer part inför domstol. Däremot är du part i målet i form av att du är målägande. Det du således skall göra är att göra en polisanmälan.

Du kan, om åklagaren väljer att väcka åtal, kräva skadestånd. För att skadestånd skall bli aktuellt måste du, till följd av brottet (i detta fall om försäkringsbolaget gjort sig skyldig till mened, osann partsutsaga eller ovarsam partsutsaga), ha lidit en skada. Du skall alltså ha orsakats en skada på grund av deras osanna partsutsagor i domstol. Detta framgår implicit av 2 kap. 2 § skadeståndslagen. Denna typ av skadestånd kallas för ekonomiskt skadestånd och är till för att sätta dig i samma situation som om skadan inte inträffat. Emellertid har du en öppning genom 2 kap. 3 § skadeståndslagen. Där kan skadestånd utgå om du blivit allvarligt kränkt genom brott (dvs. mened, osann partsutsaga eller ovarsam partsutsaga).

Du kan givetvis stämma försäkringsbolaget på egen hand om du endast kräver skadestånd men inget straffrättsligt ansvar. Du kan således lämna in en stämningsansökan, yrka ersättning enligt 2 kap. 3 § skadeståndslagen och som grund för yrkandet är att försäkringsbolaget gjort sig skyldiga till mened, osann partsutsaga eller ovarsam partsutsaga. Du behöver alltså inte gå via det straffrättsliga systemet: Att en åklagare åtalar för dessa brott och att du får ersättning på grund av detta. Du kan föra en egen civilrättsliga process och argumentera för att de gjort något brottsligt. Om domstolen finner att försäkringsbolaget gjort sig skyldiga till exempelvis mened, osann partsutsaga eller ovarsam partsutsaga och att du blivit allvarligt kränkt med hänsyn till din person, frihet, frid eller ära, kommer domstolen ålägga part att betala dig ett ideellt skadestånd.

Behöver du hjälp med dessa skadeståndsrättsliga frågor rekommenderar jag dig att kontakta en jurist. Vi på Lawline har ett mycket stort nätverk av advokat- och juristbyråer samt vår egen juristbyrå - Lawline Consulting. Vänligen mejla info@lawline.se om du önskar att komma i kontakt med oss.

Lawline RådgivareRådgivare