Chefen vill inte ge oss högre övertidsersättning - men kan vi förhandla fram det?

Vi försöker förhandla fram högre övertidslön måndag till fredag. Då vi måste jobba över titt som tätt eller få jobba våra timmar på lördagar. Vi har alla familjer som blir lidande. Men chefen sa nej till allt. Finns det nåt vi kan göra? De hotar med att ställa oss inför rätta för arbetsvägran. Facket säger att vi måste göra som arbetsgivaren säger och jobba så mycket de säger även helger... Är detta verkligen så? Vi är alltså ägda? Och chefen säger att vi har inte ett skit att komma med...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För frågor om arbetsrätt gäller lagen om anställningsskydd (LAS) och i vissa fall även kollektivavtal. Gällande kollektivavtal och fackförbund finns lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

Som utgångspunkt gäller att en arbetstagare har lydnadsplikt. En anställd är skyldig att utföra allt arbete som har ett naturligt samband med verksamheten. Att vägra utföra arbetet då kallas arbetsvägran och är en saklig grund för uppsägning (7 § LAS).

Fackliga organisationer har rätt att förhandla med arbetsgivaren i frågor som rör deras medlemmar (10 § MBL). Din chef har en plikt att förhandla med facket, men det är alltid chefen som i slutänden bestämmer. Som jag förstår det har ni kollegor har organiserat er, och ni har ett kollektivavtal på arbetsplatsen, men det lokala facket vill inte gå in och förhandla å era vägnar med arbetsgivaren. Jag råder er att vända er till facket på central nivå och fråga om det kan driva er talan.

Vänliga hälsningar

Rebecka Hård af SegerstadRådgivare