Bytesrättens begränsningar

Hej!

Vi har ett lägenhetsbyte på gång.

Min fru som har hyresrätt godkänns inte av den nya värden eftersom hon har betalningsnmärkning.

Själv har jag en bostadsrätt som måste säljas.

Kan vi på något sätt få in mig på hennes nuvarande hyreskontrakt trots att hennes värd inte vill detta?

Mvh Ondrej

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den bytesrätt man har enligt hyreslagens bestämmelser (Jordabalken 12 kap. 35§), tillkommer innehavaren av en hyresrätt. I ert fall så är det din fru som har denna lagstadgade bytesrätt. Det är då även endast hyresgästen av bytesföremålet som har rätt att bli skriven på det nya hyreskontraktet.

Sedan står det fastighetsägaren relativt fritt att uppställa vissa krav i förhållandet till bytet, exempelvis att hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet, att denne inte har betalningsanmärkningar och att ingen annan än hyresgästen får stå på hyreskontraktet.

Ni kan tyvärr inte i er situation "tvinga" den nya hyresvärden att gå med på att skriva in någon annan på hyreskontraktet än den som står för bytet. Och i er situation är det inte helt klart att din fru har bytesrätt enligt lagens bestämmelser, jag föreslår att ni går in på ovan angivna länk och läser igenom lagrumet för att se om det är tillämpligt i ert fall.

Hoppas rådgivningen har varit till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Fredrik Norberg

Fredrik NorbergRådgivare