Bytesrätt, fel i vara. Konsumentköplagen.

Hej, jag köpte två kuddar på Sova och upptäckte när vi kom hem att de inte alls fungerade i den säng vi har, de var alldeles för hårda i förhållande till sängen och butikens testexemplar överensstämde inte med de "nya" kuddarna vi köpte. Jag ville byta dem i butik mot någon annan vara men säljaren hänvisar till hemsidan att hygien artiklar inte bytes, någon information i butik finns inte eller att vi blev informerade om detta. Hur ställer sig Konsumentköplagen till detta?

Jag vill lämna tillbaka dem och få ett tillgodokvitto, inte pengar.

Är det verkligen tillåtet att bara ha villkoren på nätet och inte informera om detta vid köp. Vi var dessutom tveksamma i butiken om dessa kuddar verkligen var de vi vid ett annat tillfälle provat då vi köpte säng. Säljaren hävdade då att de enda kuddar i det märket var de vi köpte. Borde då inte hon informerat att byte inte får ske istället för att se försäljningen som främsta mål?

Lawline svarar

Hej!

Säljaren har enligt konsumentköplagen (KKL) ingen skyldighet att informera eller bereda köparen möjlighet att byta tillbaka mot tillgodokvitto eller pengar. Lagen reglerar således inte detta förhållande alls, varav det är upp till säljaren att bestämma villkoren för detta genom avtal (vanligtvis anges det på kvitto villkoren för bytesrätt/öppet köp). Det ställs inga krav på att information ges vid köpet, men motstridig information får inte ges då det kan ses som en utfästelse (ex. Får jag byta kuddarna om de inte passar hemma? Varav säljaren försäkrar att det går bra när verkligheten är en annan) så verkar dock inte ha skett varav säljaren inte kan lastas i denna del.

Frågan är om fel i varan kan anses föreligga, varav rätt att häva köpet föreligger. 16-19, 22, 29 §§ KKL. Enligt 16 § tredje stycket, KKL så ska varan anses felaktig om den skiljer sig från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Här torde det bli en diskussion om vad som ska läggas in i felbegreppet avseende kuddar. Funktionen torde vara dels estetisk och funktionell. I den mån kuddarna inte har några skador eller på annat sätt tappar sin funktion så föreligger inte fel. Eftersom hårdheten som ni upplever vara fel hos kuddarna är i förhållande till er säng så kan inte detta anses som fel i vara.

Min slutsats är således att ni inte med stöd i lag kan vidta åtgärder mot näringsidkaren.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare