Byte och överlåtelse av förstahandskontrakt

Kan jag byta mitt förstahandskontrakt mot ett annat förstahandskontrakt, därefter direkt tillåta min dotter, som bott med mig i 20 år, ta över förstahandskontraktet? Jag har tänkt köpa en bostad.

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline.

Först och främst bör konstateras att du behöver tillstånd för att såväl överlåta som byta ditt förstahandskontrakt, vilket framgår av Jordabalken (JB) 12:32. Tillstånd krävs i regel från hyresvärden varför det enklaste är att få tillstånd från denna. Du kan dock även vända dig till hyresnämnden för att få tillstånd.

Angående bytet av lägenheten framgår i JB 12:35 att hyresnämnden kan ge tillstånd till detta. Tillstånd ska ges om det finns beaktansvärda skäl för bytet (främst ekonomiska, familjeässiga eller arbetsmässiga skäl), bytet inte innebär påtaglig olägenhet för hyresvärden (nya hyresgästens ekonomiska och personliga förutsättningar) och att inte särskilda skäl talar emot (exempelvis ekonomisk ersättning för bytet).

Så till överlåtelsen av kontraktet till din dotter. Av JB 12:34 framgår att överlåtelse får ske om överlåtelsen är till närstående (dotter) som varaktigt (ca tre år) bott tillsammans (brukat lägenheten tillsammans) med hyresgästen (du). Hyresnämnden ska godkänna en sådan överlåtelse om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen (nya hyresgästens ekonomiska och personliga förutsättningar).

Hade du överlåtit lägenheten till din dotter innan bytet hade det således inte varit några problem. Om hon sedan hade fått byta lägenheten är svårt för mig att ta ställning till utan att veta mer.

Jag kan heller inte svara på om du får byta lägenhet med den andra hyresgästen, men om vi antar att det är OK bör det inte vara några problem att sedan överlåta kontraktet på din dotter. Det  faktum att ni inte sammanbott under en längre tid i den nya lägenheten bör inte påverka bedömningen av hur länge sammanboendet som sådant har varat. Att ni bott tillsammans i 20 år, om än i en annan lägenhet, bör vara tillräckligt.

En god idé är att prata med nuvarande och framtida hyresvärd för att få deras uppfattning i frågan, samt att ta kontakt med hyresgästföreningen.

Hoppas att löser sig och att det här var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare