Byte av offentlig försvarare

Hur många ggr kan man överklaga ett avslag på advokatbyte i en brottsmåls rättegång?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Man har rätt att i vissa fall byta offentlig försvarare. För att begära ett byte måste du själv skriva till domstolen och ange varför du är missnöjd med din förordnade offentliga försvarare och skriva vem du vill byta till. Frågan om byte kan aktualiseras exempelvis i följande fall:
- försvararen kan inte närvara vid huvudförhandlingen
- den misstänkte har ett bristande förtroende för försvararen
- den misstänkte och försvararen har motstridiga intressen eftersom samma försvarare har förordnats för flera misstänkta.

Till tingsrättens beslut finns det bifogat en blankett hur du överklagar, tingsrättens beslut överklagas till hovrätten och sedan hovrättens till Högsta domstolen. Återkom med informationen från tingsrätten om du undrar mer om detta.

Utöver möjligheten att byta offentlig försvarare har du i brottmål alltid rätt att anlita en privat försvarare (då på egen bekostnad).

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare