Byte av lägenhet och värderingen av förskott på arv

Hej! Min mamma vill byta bostad med mig och maken. Hennes bostad är värderad till cirka en miljon mer än vår. Två undringar: 1: Vilken värdering gäller? Summan mäklaren kan garantera eller förväntat toppbelopp? 2: Om det blir "förskott på arv" - blir vi då skyldiga min syster hälften av en miljonen ELLER hälften av vad huset då om kanske 30 år är värt? Kan ju bli väldigt mycket pengar om husets värde stiger...

Lawline svarar

Hej,

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vilket värde som gäller för de arvsrättsliga reglerna och särskilt när det kommer till förskott på arv.

Generellt gäller marknadsvärdet på egendomen när man inom äktenskaps- och familjerätten skall värdera olika egendomsöverlåtelser mellan familjemedlemmar enligt den familjerättsliga lagstiftningen. Sålunda gäller som värde marknadsvärdet, d.v.s. vanligtvis det som erhålls som försäljningspris vid avyttring av t.ex. bostadsrättslägenheter eller fastigheter.

När det gäller reglerna om förskott på arv så är det som huvudregel marknadsvärdet vid gåvotillfället som läggs till grund för den senare beräkningen av kvarlåtenskapens värde. Alltså kommer de övriga bröstarvingarna inte få, såsom huvudregel, ta del av den värdeökning som sker mellan gåvotillfället och det senare arvsskiftet. Detta gäller dock inte undantagslöst. Man måste göra en skälighetsbedömning som baseras på omständigheterna i det enskilda fallet. Det finns exempel på domstolsavgöranden där man ansett att en värdeökning på fastigheter eller dyl. kan anses som oskäliga att värdera till tidpunkten för gåvans givande. I sådana fall kan det finnas skäl för att värderingen av förskottet sker till tidpunkten för arvsskiftet.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare