Byta ut lås på gemensam lägenhet?

Hej,

Kan min sambo byta ut låsen på vår hyres lägenhet utan mitt medgivande och låsa mig ute? Officiellt är vi fortfarande sambos då vi delar gemensamt hem sedan 2010 men vi har beslutat att inte vara ett par längre.

Tack

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Byta ut låsen
Om ditt ex byter ut låsen på er gemensamma lägenhet så kan det vara så att hen gör sig skyldig till något som kallas olovligt förfogande, detta regleras i 9 kap. 4 § Brottsbalken, läs paragrafen här. Även om ni gjort slut som par så äger du fortfarande rätt till lägenheten tills det att ni bestämt vem som ensam ska få ta över kontraktet från den andre, för det andra så har du fortfarande äganderätt på dina saker som jag förutsätter fortfarande finns i lägenheten.

Vad gör man?
Eftersom att olovligt förfogande är ett brott så har du rätt att göra en polisanmälan. Jag skulle rekommendera att först prata med ditt ex om detta och förklara att du har rätt att göra en polisanmälan, förhoppningsvis släpper hon in dig då.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare