Byta låskolv i dörren på en bostadsrätt

Om man har bostadsrätt, har man då alltid utan undantag rätt att byta låskolv i ytterdörren så att endast man själv kan komma in?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Svaret på frågan är avhängigt vad som står angivet i ditt avtal.

I HSBs normalstadgar från 2003 står i § 36 att bostadsrättshavaren ansvarar för både ytter- och innerdörrar. Denna ansvarsfördelning gäller enligt de stadgar som de flesta HSB-föreningar idag tillämpar. Enligt HSBs senaste antagna normalstadgar, som antogs 2011, gäller däremot att föreningen ansvarar för ytterdörren. För de föreningar som eventuellt antar dessa stadgar kan styrelsen ensam fatta beslut om att byta ut dörrarna.

Mitt råd till dig är att läsa de stadgar som gäller för just din bostadsrättsförening, alternativt att du kontaktar styrelsen för din förening och ställer frågan direkt till dem.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga och all lycka till i framtiden!

Vänliga hälsningar

Stina JanssonRådgivare