Byta efternamn på barn efter nytt äktenskap

Hej. Jag har en son på 4 år. Jag o hans mor är skild idag, och hon har träffat en annan kille. Dom pratar om giftemål, och mitt ex prata på ifall våran son skulle byta efternamn eftersom hon kommer att göra de. Har hon rätt att ordna till de själv eller, utan att låta elak, kan jag hindra att hon byter efternamn på sonen? Vi har gemensam vårdnad.

Mvh r

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 5 § namnlagen är det möjligt att få sitt efternamn bytt till ett namn som en förälder har förvärvat genom ett äktenskap, om den vari äktenskapet ingås med samtycker till det. Här utgår jag helt enkelt från att mannen som din före detta fru planerar att gifta sig med kommer att samtycka till att din son tar dennes efternamn. Det är med andra ord lagenligt att din son får dennes efternamn efter de (din före detta fru och dennes nya) ingått äktenskap.

Dock, eftersom att er son är fyra år gammal krävs det enligt 48 § namnlagen att ansökan om namnändring görs av barnets vårdnadshavare. Eftersom att ni har gemensam vårdnad om er son så krävs det enligt 6 kap. 13 § FB att ni ihop ansöker, eller i vart fall att det finns ett samtyckte till ansökan (vilket ska vara skriftlig, 49 § namnlagen).

Som jag förstår det krävs med andra ord ett skriftligt samtycke från dig där det framgår att du samtycker till att er son får ett nytt efternamn. För att således "hindra" din före detta fru, så ger du inget sådant samtycke.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp. Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare