FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/07/2013

Byggnad tillhörande ett företag, som är enskild egendom, på en gemensam fastighet

Hej Jag och min make äger ett fastighet, landsbyggd, med tomt på ca 7.000 kvm. På tomten ämnar jag genom mitt företag (AB) uppföra en byggnad med verkstad för min verksamhet. Huset kommer att användas, ägas och finansieras av mitt AB som är min enskilda egendom. Jag och min man har bägge barn i tidigare äktenskap - inga gemensamma barn. Eftersom att jag (mitt AB) kommer att betala det nya huset, så vill jag skydda min äganderätt i det fall jag eller min man går ur tiden / skilsmässa, och jag undrar hur jag ska göra? Min make och jag är helt överens om detta. Frågan: hur gör vi? Kan vi t.ex. upprätta ett arrendeavtal för den del av tomten där det nya huset ska upprättas? Vilka rättigheter ger arrendeavtalet mig / mina efterlevande om jag faller ifrån/om min man faller ifrån/vid skilsmässa? Dvs - fortsätter arrendeavtalet att gälla även gentemot bo under bodelning (pga av dödsfall eller skilsmässa)? Er rekommendation? Hur ska vi göra för att det hus som jag (mitt AB) bygger fortfarande ska vara mitt/mina arvingars om våra förhållanden förändras (gm. dödsfall eller skilsmässa). Mycket tacksam för svar/rekommendation/konsultation. Vänligen Ullrica Belin

Lawline svarar

Hej,

Ditt aktiebolag är av avtalet som enskild egendom och skall därför inte inte ingå i bodelning på grund av skilsmässa eller dödsfall.

Vad gäller fastigheten är det bestämmelserna i Jordabalken som är tillämpliga. Du hittar de https://lagen.nu/1970:994#K1

Enligt 1 § i 1 kapitlet är fast egendom jord. Enligt 1 och 4 §§ i 2 kapitlet blir byggnader en del av fastigheten endast om de har samma ägare som fastigheten.

Huset med verkstaden kommer sannolikt att anses att ha en annan ägare, den juridiska personen som är ditt aktiebolag, än fastigheten som den står på. Enligt 1 och 4 §§ i 2 kapitlet i Jordabalken kommer huset då inte att tillhöra fastigheten. Byggnaden räknas då som lös egendom, eftersom den inte är fast egendom.

Notera: trots att 4 § använder beteckningen "föremål", så syftar det också på byggnader. Jämför med 1 §.

Jag tror att det här resonemanget ger den enklaste vägen att hålla byggnaden separat från fastigheten.

Thomas HefnerRådgivare