FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet11/05/2015

Bygga utan bygglov?

Hej!

Jag har en fråga om bygglov. Det börjar med att man planerar för att man ska bygga ut en altan och det behövs i första hand inget bygglov men entreprenören upptäcker att altanen behövs göra större för att den skall göras hållbar. Vid ett bygge av en sådan altan måste man ha bygglov.

Hur gör man vid ett sådant läge, kan man söka bygglov i efterhand med tanke på att ändringen inte hade kunnat förutsättas.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till LawLine.

Det enkla svaret på din fråga är att det självklart går att bygga utan bygglov fast att bygglov krävs. Risken är att du står med en tillbyggnad för vilken du sedan inte beviljas bygglov. Att du uppfört en byggnad utan att ha bygglov diskvalificerar dig dock inte från att få frågan om bygglov prövad (https://lagen.nu/dom/ra/1995:36). Rekommenderat är däremot att först söka bygglov innan du påbörjar tillbyggnaden. 9:2 i PBL (https://lagen.nu/2010:900)

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare